La UMH participa en la Nit Europea de la Investigació de la Generalitat Valenciana

La Generalitat Valenciana impulsarà per primera vegada la Nit Europea de la Investigació en la Comunitat Valenciana, que tindrà lloc el 28 de setembre alhora en més de 300 ciutats d’àmbit comunitari de més de 30 països. L’organització d’aquesta fita de divulgació científica, l’objectiu de la qual és aproximar la ciència i la recerca a la ciutadania, compta amb la implicació de les cinc universitats públiques valencianes, entre les quals es troba la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, així com centres d’investigació en salut pública, el CSIC, el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, les tres diputacions provincials, set ajuntaments i quatre fundacions. La presentación ha tingut lloc a la Ciutat de les Arts i les Ciències de València i hi ha assistit per part de la UMH el vicerector d’Infraestructures, Juan José Ruiz Martínez, en representació del rector.

El president del Consell, Ximo Puig, i el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, han sigut els encarregats d’anunciar l’esdeveniment. La investigadora de l’INCLIVA i catedràtica d’Oncologia de la Universitat de València, Ana Lluch, i la rectora de la Universitat de València, Mavi Mestre, també han participat en l’anunci oficial de la promoció de la Nit Europea de la Investigació, a més a més de representants de les diverses institucions que s’han implicat en l’elaboració d’aquest programa de divulgació de la ciència i la tecnologia, el qual inclourà unes quaranta activitats en set municipis del territori autonòmic. Science Bridges és el lema de la primera Nit Europea de la Investigació Valenciana, ja que la Generalitat vol potenciar l’establiment de ponts i connexions entre la societat i la comunitat investigadora valenciana sobre ciència, salut, patrimoni i cultura amb l’objectiu de celebrar, també, l’Any Europeu del Patrimoni Cultural.

La proposta, liderada per la Generalitat Valenciana, ha estat promoguda per la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport i, en concret, des de la Direcció General d’Universitat, Investigació i Ciència i la Secretaria Autonòmica de Cultura, a més de comptar amb la implicació del Consorci de Museus de la Comunitat Valencia. S’hi han implicat les cinc universitats públiques valencianes (UMH, Universitat de València, Universitat Politècnica de València, Universitat d’Alacant i Universitat Jaume I ), juntament amb els centres de recerca en salut de la capital valenciana, dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública: Fisabio, INCLIVA, ISSLaFe, Fundació Investigació Hospital General i Fundació d’Investigació Príncipe Felipe. A banda de centres de recerca d’àmbit estatal com ara el CSIC, mitjançant la seua delegació a la Comunitat Valenciana, i el Centre d’Investigació en Xarxa en Malalties Minoritàries (CIBERER), integrat en l’Institut de Salut Pública Carlos III.

La Nit Europea de la Investigació Valenciana compta amb el suport de la Delegació del Consell per a la Unió Europea i Relacions Externes, la Direcció General de Relacions amb la Unió Europea i l’Estat, la Secretaria Autonòmica de l’Agència Valenciana del Turisme i la Ciutat de les Arts i les Ciències. També de les tres diputacions valencianes, a través del Museu de Prehistòria de València, Museu de Belles Arts de Castelló i MARQ d’Alacant, així com els ajuntaments de València, Alacant, Castelló, Elx, Sagunt, Potries i Morella, pel seu vincle amb la cultura i el patrimoni cultural reconegut per la Unesco. Per últim, hi han col·laborat la Fundació Valenciana d’Estudis Avançats, la Fundació Oceanogràfic i la Fundació per al Foment d’Estudis Superiors.

Des de 2005, la Unió Europea promou la celebració de la Nit Europea de la Investigació (European Researchers’ Night) amb la finalitat d’aproximar la figura de les investigadores i els investigadors a la ciutadania, mitjançant activitats divulgatives, dinàmiques i amb un component lúdic. D’aquesta manera, es pretén atraure l’atenció de la societat cap a la ciència, especialment del públic jove, per tal de fomentar vocacions per la ciència, la tecnologia i la investigació. A més a més, la Nit Europea de la Investigació Valenciana mostra un compromís especial per fomentar la perspectiva de gènere en la ciència, és a dir, donar a conéixer la investigació liderada per dones al territori valencià.