Més de trenta estudiants de Moçambic es graduen en Fisioteràpia gràcies al programa de la Xarxa Vives Fisiàfrica

Deporte, Estudiantes, Fuente, Noticia, Otros

8 febrero 2018

El programa de cooperació Fisiàfrica, impulsat per la Xarxa Vives d’Universitats i en el qual participa la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, permet des de l’any 2014 el desenvolupament dels sistemes de salut de Gàmbia i Moçambic. Aquest projecte va cloure el passat mes de desembre a Moçambic (Àfrica) i ha aconseguit que trenta-una persones, la majoria d’elles treballadores i treballadors del sistema de salut públic del país, hagen assolit el grau en Fisioteràpia. Fisiàfrica es mantindrà a Gàmbia durant 2018.

El profesor de la UMH Carlos Lozano Quijada

La finalitat última del programa és que els nous fisioterapeutes puguen exercir de professors i professores d’aquesta disciplina universitària i així poder augmentar el nombre de professionals sanitaris amb què compta el país, un fet que permetrà, a més, donar servei a bona part de la població. La ciutat de Quelimane, a la província de Zambézia del país africà, és un bon exemple del que ocorre a molts altres indrets de Moçambic: escassetat de materials clínics, un únic hospital que compta amb només dos fisioterapeutes i una població de 200.000 persones a què atendre.

Huit docents pertanyents a universitats de la Xarxa Vives (UMH, Universitat de les Illes Balears, Universitat de Girona, Universitat de Lleida i Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya) van viatjar a Moçambic per a impartir diferents assignatures del grau. Els alumnes del programa han mostrat també la seua satisfacció amb la qualitat de l’ensenyament rebut i els resultats assolits.

Fisiàfrica desenvolupa, també, actuacions a Gàmbia, on diversos alumnes del programa han tingut l’oportunitat de fer pràctiques en diversos serveis sanitaris de Lleida, com ara els serveis de rehabilitació ambulatòria i de rehabilitació domiciliària. El programa de cooperació internacional compta amb el suport de l’Agència Espanyola de Cooperació Internacional per al Desenvolupament (AECID). La Xarxa Vives ha confeccionat el pla d’estudis i s’ha encarregat, així mateix, de l’organització de la infraestructura necessària, la participació dels docents especialitzats, l’orientació de les pràctiques i els treballs de fi de grau, i del funcionament general del curs.