La UMH participa en un estudi que associa el consum de la dieta mediterrània amb una reducció del 30% del risc de càncer de mama

El Grup d’Investigació de la Unitat d’Epidemiologia de la Nutrició de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, dirigit pel professor Jesús Vioque, ha participat en un estudi que associa el consum de la dieta mediterrània amb una reducció del 30% del risc de càncer de mama. L’estudi, publicat en la revista científica British Journal of Càncer, està liderat per les investigadores del Centre Nacional d’Epidemiologia de l’Institut de Salut Carles III Adela Castelló i Marina Pollán.

healthy organic vegetables on a wood backgroundEn concret, en el treball han participat 23 centres hospitalaris espanyols i s’ha avaluat la dieta de 1.017 dones sanes i de 1.017 dones diagnosticades amb càncer de mama, per mitjà de qüestionaris dietètics que han desenvolupat els investigadors del Grup d’Investigació de la UMH. El càncer de mama afecta més de 26.000 dones a l’any a Espanya.

Després d’analitzar la dieta de les participants, els investigadors han establit tres tipus de patrons dietètics: la dieta “occidental”, caracteritzada per un alt consum de productes grassos, carn processada, dolços, begudes calòriques i baix consum de cereals; la dieta “prudent”, que està constituïda per aliments baixos en greixos, fruites, verdures i sucs; i la dieta “mediterrànea”, formada per una ingesta elevada de peix, verdures, fruites, llegums, creïlles, oli i baix consum de sucs envasats i begudes calòriques.

Els resultats mostren que el patró de la dieta “occidental” està associat a un major risc de càncer de mama, sobretot en dones premenopàusiques. En canvi, la dieta “mediterrànea” oferix un efecte protector a l’associar-se amb una reducció del risc d’aquest tumor del 30%. Aquesta protecció és més important per als tumors triple negatiu, que són els més agressius. Es tracta del primer estudi que demostra una associació entre la dieta mediterrània i la seua protecció enfront de tumors de mama triple negatiu.

Un altre dels resultats que s’han obtingut en aquest estudi és que la dieta “prudent”, caracteritzada pel seu contingut baix en greixos, no ha sigut vinculada amb una reducció del risc de càncer. Aquesta conclusió indica que evitar els greixos no és un factor determinant del risc i que cal tindre en compte que no tots els greixos són roïns. Els pitjors —les greixos trans— estan presents, sobretot, en la brioixeria industrial i tenen un efecte nociu per a altres malalties.

Destacats