Investigadors de l’Institut de Neurociències de la UMH descobrixen com s’originen les molèsties de la malaltia de l’ull sec

Un grup d’investigadors de l’Institut de Neurociències, centre mixt de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), ha participat en un estudi sobre l’origen dels símptomes de la malaltia de l’ull sec. El treball, que explica el mecanisme molecular que dóna lloc a les molèsties que causa esta malaltia, ha sigut publicat en la revista Nature Communications.

11-06-15ñ-enfermedad ojo seco

L’ull sec és la malaltia ocular més freqüent del món i es dóna especialment en les persones majors. S’origina per trastorns en la quantitat i qualitat de la llàgrima i dóna lloc a dolor i irritació ocular contínua, parpelleig augmentat i visió alterada, que pot arribar a ocasionar ceguera. El catedràtic de la UMH, Carlos Belmonte, ha explicat que “fins ara sabíem que el sistema nerviós és sensible a l’augment en la concentració de sals que causa al seu torn la disminució en el volum de la llàgrima pròpia de la malaltia de l’ull sec, però desconeixíem el mecanisme molecular responsable de l’excitació d’aquests nervis”.

L’investigador de l’Institut de Neurociències Félix Viana ha afegit que “hem treballat amb ratolins modificats genèticament per a suprimir l’acció de la proteïna TRPM8, que està present en les fibres nervioses de la superfície ocular, i hem pogut comprovar que, en condicions semblants de concentració de sal en la llàgrima, els nostres ratolins parpellejaven menys que els ratolins que no havien sigut sotmesos a esta modificació genética”.

“Creiem que la proteïna TRPM8 és la responsable dels senyals nerviosos que els arriben al cervell als malalts d’ull sec i els provoquen l’augment del parpelleig i les sensacions de dolor”, ha conclòs Andrés Parra. En el moment actual, és investigador postdoctoral en el Max Planck Florida Institute (Estats Units), que es reincorporarà a l’Institut de Neurociències en els pròxims mesos.

El treball, realitzat pels investigadors Carlos Belmonte, Andrés Parra i Felix Viana, ha sigut realitzat en col·laboració amb Wolfson Centre for Age Related Diseases del King’s College de Londres (Regne Unit) i forma part dels estudis sobre l’ull sec que duen a terme les unitats de Transducció sensorial i Neurobiologia ocular en l’Institut de Neurociències. Aquestes unitats estan dirigides pels investigadors Félix Viana i Juana Caponar, respectivament.

Destacats