Una investigadora rep 1,5 milions d’euros de la UE per a traslladar el coneixement sobre diabetis a entorns amb baixos recursos

El Consell Europeu d’Investigació (en les seues sigles angleses, ERC) ha atorgat 1.475.334 euros a la professora del Departament de Salut Pública, Història de la Ciència i Ginecologia de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx Lucy Anne Parker per a estudiar la prevenció i el maneig de la diabetis en regions de baixos recursos. El projecte, denominat “Contextualització de l’evidència per a l’acció en diabetis en entorns amb baixos recursos: un estudi utilitzant mètodes mixtos a Quito i Esmeraldas, l’Equador” (en les sigles en anglés, CEAD), té una durada de 5 anys.

L’estudi s’emmarca dins del Pilar I: Ciència excel·lent del programa marc de l’ERC, destinat a crear nous grups d’investigació, basats en l’excel·lència científica de la persona investigadora i del seu projecte. La investigadora de la UMH Lucy Anne Parker, membre del grup 26 del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa Epidemiologia i Salut Pública (CIBERESP) i directora del màster interuniversitari de Cooperació al Desenvolupament en la UMH, ha dirigit un projecte de promoció de la salut a Moçambic (Àfrica) i és col·laboradora activa de Metges Sense Fronteres.

L’objectiu general del nou projecte CEAD de la investigadora Parker és explorar el procés pel qual les recomanacions globals per a la prevenció i el tractament de la diabetis es poden traduir en accions apropiades per a països o regions amb baixos recursos, on el nombre de persones amb la malaltia està creixent. Hi ha considerable informació sobre la prevenció de la diabetis tipus 2 i els tractaments que un pacient ha de seguir per al seu bon control; no obstant això, no s’aplica de manera igual en totes les poblacions. Particularment en zones amb limitats mitjans sanitaris disponibles poden haver-hi barreres en la seua correcta aplicació i es beneficiaria de protocols ajustats a la realitat del context.

Segons la investigadora de la UMH, Parker, els resultats del projecte CEAD donaran suport als esforços mundials per a corregir la bretxa en el “saber-aplicar”. És a dir, passar del coneixement mèdic a la implementació de mesures sanitàries viables, que és, al seu torn, un dels reptes més importants de la salut pública en aquest segle i una oportunitat per a enfortir els sistemes sanitaris i aconseguir la igualtat en salut.

La investigació es desenvoluparà en dos llocs seleccionats de l’Equador: una regió rural d’Esmeraldas i un barri de renda baixa de la capital, Quito. L’estudi utilitzarà mètodes mixtos, que combinen la investigació epidemiològica quantitativa i la metodologia qualitativa, amb l’objectiu de generar un coneixement ric i variat per a desencadenar l’acció política i/o canvis en els models de cures. A més, s’involucrarà pacients, membres de la comunitat, treballadors sanitaris i responsables públics en el procés de creació, interpretació i ús del coneixement.

La Federació Internacional de Diabetis assenyala que aquesta malaltia afecta a l’Equador un 8,5 % de la població. En el 92 % dels casos es tracta de diabetis tipus 2, que és prevenible. El seu tractament implica una despesa de 22.000 euros per pacient a l’any, mentre que la seua prevenció redueix el cost a uns 700 euros. Segons l’Institut d’Estadística i Censos de l’Equador, aquesta patologia va ser la segona causa de mortalitat en dones i la tercera en homes entre 2016 i 2017.

Destacats