La Generalitat Valenciana selecciona quatre projectes d’innovació i investigació de la UMH per a la lluita contra la COVID-19

Un total de quatre projectes d’innovació i investigació per a la lluita contra la COVID-19 de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx han sigut seleccionats per la Generalitat Valenciana, dins de la convocatòria #SúmateAlRetoContraElCovid-19, organitzada al costat de l’Agència Valenciana de la Innovació (AVI). El president de la Generalitat, Ximo Puig, el ministre de Ciència i Innovació, Pedro Duque, i la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, han presentat aquest matí en el Districte Digital els 41 projectes seleccionats, per als quals es repartiran 3.100.000 euros per a la seua posada en marxa.

En concret, la Generalitat Valenciana ha seleccionat el projecte de la UMH “Sistema robotitzat d’extracció de mostres per a la seua posterior anàlisi i diagnòstic en laboratori”, l’investigador responsable del qual és el catedràtic de l’Àrea d’Enginyeria de Sistemes i Automàtica i investigador de l’Institut de Bioenginyeria de la UMH, Nicolás García Aracil. Aquest sistema, format per un manipulador robòtic i un sistema de cambres per a extracció de mostres per exsudat nasofaringi i/o exsudat orofaringi, pot evitar contagis al personal sanitari i, alhora, permetria poder dur a terme aquestes tasques de forma més eficient i intensiva. Un altre avantatge del sistema és la possibilitat de dur a terme la presa de mostres de manera paral·lela i multiplicar les capacitats d’extracció per a la seua posterior anàlisi. La proposta deriva d’experiència prèvia en el desenvolupament de robots per a tasques humanes de motilitat fina, dins del projecte europeu AIDE. D’altra banda, aquest desenvolupament tindria utilitat no sols per a lluitar contra la pandèmia actual sinó, també, en el futur.

Un altre dels projectes innovadors seleccionats de la UMH és el “Sistema Intel·ligent de Suport a la Decisió per a distribuir de manera òptima l’aplicació de tests ràpids de COVID-19”, del professor de l’Àrea d’Estadística i Investigació Operativa i investigador de l’Institut Universitari d’Investigació ‘Centre d’Investigació Operativa’ (CIO) José Luis Sainz-Pardo Auñón. Es tracta de l’aplicació d’un escriptori que proporciona quants tests cal realitzar cada dia de l’horitzó temporal i en quins codis postals, amb la finalitat de minimitzar la velocitat d’expansió de la COVID-19. Per a això, té en compte, entre altres paràmetres, el nombre de casos detectats, el de casos susceptibles i la possible evolució del virus. El sistema, a més, s’actualitza diàriament en funció de la informació diària subministrada i ajusta els possibles escenaris. També proporciona el mapa d’expansió de la COVID-19 i la seua possible evolució. Pot arribar a millorar en més d’un 50% el nombre de casos detectats en comparació amb l’aplicació de tests de manera homogènia diària i proporcional a la densitat de casos detectats en cada codi postal.

Així mateix, la Generalitat ha seleccionat un prototip de màscara FFP2, que consta d’una carcassa de goma flexible, adaptable i amb sistema de filtratge HEPA H13, impulsat pel Parc Científic de la UMH. La màscara desenvolupada per l’equip del Laboratori de Prototipatge del Parc Científic de la Universitat compensa el filtre tan agressiu que solen tindre les d’aquest tipus, amb l’augment del diàmetre del filtre, ja que, a l’haver més volum, també, es permet més flux d’aire. El prototip proposat pot cobrir el desenvolupament de màscares FFP2, que és la que aconsegueix tindre una major eficàcia de filtració mínima del 98% i un percentatge de fugida cap a l’interior màxim del 2%, segons l’informe tècnic 3/3/20 “COVID-19 i ús de màscares”.

Finalment, forma part dels 41 projectes seleccionats el de “Nous usos de medicaments Defibrotide i plasma de sang de cordó” (Patent US2017/0246217A1), l’investigador responsable del qual és el catedràtic de Fisiologia de la UMH i investigador de l’Institut de Bioenginyeria, Bernat Soria, al costat de l’Institut d’Investigació Sanitària i Biomèdica d’Alacant (ISABIAL). En COVID-19 grau 6 de l’OMS (pacient en UCI intubat, ventilació mecànica) la mortalitat és superior al 90%. El quadre d’inflamació pulmonar i tempesta de citocines en COVID19 és similar a la síndrome d’activació macrofàgica i a la limfohistiocitosi hemofagocítica secundària. A més, presenta tromboembolisme pulmonar. Els medicaments Defibrotide i un biològic fàcilment accessible, plasma de sang de cordó, han mostrat la seua efectivitat en processos similars al Ggau 6 de COVID-19.

Els requisits que havien de reunir les propostes eren que aquestes solucions no estigueren disponibles en l’actualitat i que pogueren implementar-se a curt termini, en àmbits directament relacionats amb la protecció contra la COVID-19 i també en la millora de l’atenció sanitària. La convocatòria, llançada al març per la consellera Carolina Pascual, repartirà 3.100.000 euros en41 projectes que han sigut seleccionats per a trobar i desenvolupar solucions innovadores per a la fabricació de respiradors, màscares, vestits, ulleres i guants, amb protecció i capacitats millorades. A més de solucions encaminades a la detecció i contenció del virus, amb sistemes de desinfecció massius, així com nous dispositius d’intervenció o tractaments, entre altres solucions.

Destacats