Exposicions “En las alas de un murciélago” i “FREEGRATIS”

Noticia, Portada UMH

19 d’octubre 2020

El Vicerectorat de Cultura de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx ha organitzat a la Sala Universitas de l’edifici Rectorat i Consell Social del campus d’Elx l’exposició “En las alas de un murciélago”, de l’artista Greta Alfaro. Així mateix, de manera paral·lela, la UMH ha inaugurat l’exposició “FREEGRATIS”, del col·lectiu artístic il·licità Realmente Bravo, a la Sala Grisa del mateix edifici. Les dues mostres romandran obertes al públic fins al 22 de gener de 2021.

La crítica Isabel Tejeda comissaria una mostra retrospectiva de l’artista navarresa Greta Alfaro sobre el desastre i la fi de la civilització, que s’ha gestat durant l’estat d’alarma. Per la seua banda,  el col·lectiu il·licità Realmente Bravo envaeix la Sala Grisa amb l’exposició “FREEGRATIS”, composta per logotips, adhesius i spam maximitzat.

Segons els organitzadors, “En las alas de un murciélago” aborda els imaginaris simbòlics de la distòpia contemporània, a partir de les nocions de cataclisme i de l’Europa fantasmagòrica. Més enllà de la lògica cronològica d’una exposició retrospectiva, la proposta expositiva desenvolupada per Isabel Tejeda sobre l’obra de Greta Alfaro per a la Sala Universitas de la UMH es fonamenta en l’estudi d’algunes de les seues obres per a l’elaboració d’un discurs d’acord amb l’adveniment de la pandèmia i la reclusió. Segons ha assenyalat la comissària de la mostra, Isabel Tejeda, consisteix en “un relat alternatiu que reflectira l’estupor i la incertesa que estàvem patint. La recepció que aquesta comissària estava realitzant de les obres d’Alfaro es tenyia amb l’experiència diària del silenci als carrers que es percebia des del balcó, única finestra a allò que és contingent, connectant-se’n la major part amb una idea de cataclisme que, tot i existir per descomptat en l’obra de Greta Alfaro, s’actualitzava dia a dia”.

La nova normalitat i l’emergència latent d’un altre confinament es converteixen en el context social i el teló de fons en el qual s’insereix una exposició plena d’obres realitzades quasi amb un caràcter visionari. La mostra es compon de vídeos com Decimocuarta estación (2019), In Ictu Oculi (2009) o El cataclismo nos alcanzará impávidos (2015), peces fotogràfiques com Invención #4 (2012) o Fall On Us, And Hide Us #2 (2011) i instal·lacions com Budapest i Viena (2007) tixen tot una mena de mapa amb referències al barroc, a la decadència de les potències colonials i als ressons d’èpoques passades agranades per pandèmies.

La mostra, organitzada pel Vicerectorat de Cultura de la UMH, se suma a la iniciativa de fer un projecte expositiu anual amb una galeria d’art de la Comunitat Valenciana amb la finalitat d’acostar la Universitat a l’especificitat del mercat artístic. D’aquesta manera, es pretén contribuir a la divulgació i projecció de la cultura i la producció artística desenvolupada en el territori, així com dinamitzar el turisme cultural a la ciutat d’Elx i en el context universitari. En aquesta ocasió, el projecte s’ha dut a terme en col·laboració amb Galeria Rosa Santos (València), qui representa el treball de Greta Alfaro.

D’altra banda, a la Sala Grisa s’inaugurarà l’exposició “FREEGRATIS”, del col·lectiu artístic il·licità Realment Bravo. Segons els organitzadors, des del rètol d’una gran marca a l’adhesiu d’un manyà, tot esdevé en imatge resignificada, un acostament amb humor al bombardeig de bàners que consumeix la societat, a través d’una instal·lació invasiva, un escenari de terror visual amb una amalgama corporativa d’anuncis pop-up.

L’horari de visites per a les dues mostres és d’11.00 a 14.00 hores, de dilluns a divendres. Per a preservar les mesures de seguretat necessàries i complir amb el protocol de prevenció de la COVID-19 desenvolupat per la UMH, cal reservar l’assistència a l’acte inaugural en l’adreça de correu  fins a les 12.00 hores de demà. Els espais expositius tindran un aforament limitat, s’hauran de respectar les distàncies de seguretat entre persones i s’utilitzaran mascaretes en tot moment.

Destacats