Mostreig d’aerosols en zones interiors per a detectar el SARS-CoV-2

Noticia, Portada UMH

16 d’abril 2021

L’equip investigador multidisciplinari de les universitats Miguel Hernández (UMH) d’Elx, Jaume I de Castelló (UJI) i València (UV), dirigit per la professora de l’UJI Juana María Delgado Saborit, ha començat la instal·lació d’equips de mesura a l’interior de centres públics amb la finalitat d’avaluar la càrrega genètica del virus SARS-CoV-2.

Fuente: UMH.

A Elx, l’equip de la professora del Grup d’Investigació Laboratori de Contaminació Atmosfèrica de la UMH, Nuria Galindo, ja ha iniciat la recollida de mostres a l’aula 1.6 de l’edifici Altabix i en la cafeteria de l’edifici Arenals de la UMH.

El projecte Detecció del SARS-CoV-2 en aerosol atmosfèric en ambients interiors com a eina d’avaluació de mesures sanitàries de prevenció i d’alerta de la transmissió de la COVID-19 és finançat per la Generalitat Valenciana com a projecte d’excel·lència amb prop de 200.000  euros. L’objectiu principal és determinar la càrrega genètica del virus en mostres d’aerosols, recollides en ambients interiors, i avaluar si aquesta detecció pot ser una eina útil com a sentinella d’alerta en futurs episodis de la COVID-19.

Els equips de recollida de mostres d’aerosols atmosfèrics són itinerants i romandran instal·lats durant una setmana en diferents entorns. L’estudi contempla la instal·lació d’equips en col·legis d’educació primària, instituts d’educació secundària, hospitals, centres de salut i residències d’ancians perquè, entre els seus objectius, està avaluar l’efectivitat de les mesures sanitàries de prevenció que s’apliquen actualment per a reorientar-les o proposar-ne de noves, d’acord amb els resultats obtinguts en l’estudi. Per a obtindre conclusions que permeten determinar l’eficàcia de les mesures adoptades, l’equip investigador es proposa arreplegar mostres durant més de quatre mesos, que serviran per a realitzar anàlisis bioquímiques de càrrega genètica relativa al SARS-CoV-2 en l’aerosol atmosfèric.

L’equip d’investigació està format per Juana María Delgado, del grup d’Epidemiologia Perinatal, Salut Ambiental i Investigació Clínica de l’UJI; el catedràtic Vicente J. Esteve Cano (UJI) i les investigadores Nuria Galindo (UMH) i Ana Esplugues (UV), que conformen el comité assessor científic de qualitat de l’aire; les investigadores de l’UJI Rosa de Llanos, Manuela Barneo i Paula Carrasco com a expertes en Microbiologia; i els investigadors Marisa Reblagliato (UJI), Juan B. Bellido (UJI), María Barberá (UJI), María Luisa Estarlich (UV), Ferran Ballester (UV) i Carmen Iñíguez (UV), que conformen el comité assessor científic d’epidemiologia ambiental.

L’ajuda concedida per la Generalitat Valenciana a la fi de 2020 formava part d’un paquet de subvencions de caràcter excepcional, destinades a entitats que disposen de projectes d’investigació d’excel·lència per a l’anticipació i l’adaptació a situacions derivades de la COVID-19. La finalitat de la iniciativa era el finançament de projectes d’I+D d’excel·lència de caràcter estratègic que permeta les administracions públiques disposar dels millors instruments per a la lluita contra el coronavirus.

De manera paral·lela, l’equip del grup d’investigació Laboratori de Contaminació Atmosfèrica de la UMH participa en un altre projecte, basat a analitzar la presència de restes genètiques de la COVID-19 en zones urbanes d’Elx. En concret, els investigadors de la UMH han instal·lat una estació de mesura atmosfèrica en el quiosc de la Glorieta.

Fuente: UMH

Destacats