Exposicions de les artistes Anna Talens i Rakel Gómez Vázquez

Noticia, Portada UMH

8 de novembre 2021

L’edifici Rectorat i Consell Social del campus d’Elx de la Universitat Miguel Hernández (UMH) acull les mostres “Genius loci”, d’Anna Talens; i “Fue. Te das cuenta, ahora’, de Rakel Gómez Vázquez. La primera està situada a la Sala Universitas, mentre que la segona s’exposa a la Sala Grisa. Les dues mostres estan organitzades pel Vicerectorat de Cultura i romandran obertes al públic fins a l’11 de març de 2022.

Fuente: UMH.

L’artista valenciana establida a Berlín (Alemanya) Anna Talens presenta l’exposició “Genius loci”, comissariada per la historiadora de l’art valenciana Alba Braza. La mostra reuneix alguns dels treballs més representatius de la carrera de l’artista. Materials i objectes com l’or, la plata, la calç, la sílice, el cristall, flors, ombres llançades i objets-trouvés descriuen relats sobre el pas del temps i la transformació de les ciutats. Per a la comissària “els materials usats responen a la idea de creatio ex materia —creació a partir de la matèria— i, per això, adquireixen la capacitat de contindre història i microhistòries, es transformen amb el pas del temps i representen al·legories i simbologies que la memòria col·lectiva associa amb conceptes, tant de la cultura occidental com de l’oriental”.

Entre les instal·lacions, objectes intervinguts, projeccions i fotografies que conformen l’exposició es pot descobrir part de la investigació artística més desconeguda d’Anna Talens. Instal·lacions de caràcter efímer i site-specific, situades en espais intersticials o espaces trouvés. Segons la comissària, “les peces presentades contenen el genius loci, l’esperit protector del lloc d’arquitectures situades en tres llocs i moments de la vida de l’artista: Carcaixent, la seua ciutat natal; Berlín, ciutat en la qual actualment resideix i en la qual està desenvolupant gran part de la seua carrera professional; i Roma (Itàlia), ciutat que va habitar gràcies al programa de residències artístiques en l’Acadèmia d’Espanya a Roma”.

El Vicerectorat de Cultura, també, inaugurarà la mostra “Fue. Te das cuenta, ahora”, de l’artista bilbaïna Rakel Gómez Vázquez. Es tracta d’una mostra de peces pertanyents a la seua sèrie “Rojoultramar”, on pren com a objecte d’observació les palmeres de les cases indianes, un símbol colonial que està amenaçat per l’avanç de la plaga del morrut roig.

La seua producció plàstica entén la creació com a investigació i s’articula com una documentació expandida. A la consulta d’arxius, biblioteques i visites a museus etnològics, etnogràfics, antropològics i d’art, s’uneix el treball de camp i les eines en les quals habitualment desenvolupa un treball pràctic, a través del dibuix, gravat, instal·lació, fotografia i tècniques analògiques fotosensibles com la cianotípia. Aquesta última és una tècnica de fotografia analògica que es vincula al projecte “Rojoultramar” en dues direccions: històricament, per tractar-se d’una tècnica huitcentista, època del moviment migratori indià, i simbòlicament, a través del seu intens color blau d’ultramar, als processos migratoris i comercials.

Fuente: UMH.

Destacats