La UMH dissenya les futures xarxes sense fil de comunicació per a la Indústria 4.0

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx participa en el projecte europeu AUTOWARE, finançat per la Comissió Europea dins de la convocatòria H2020 “Automatització Digital”. Aquest projecte contribuirà al desenvolupament del concepte d’Indústria 4.0, que consisteix en la introducció de les tecnologies digitals en la indústria i el desenvolupament de sistemes de producció ciber-físics per a la creació de fàbriques intel·ligents (o ciberfàbriques), capaços d’una major flexibilitat en la producció i major adaptabilitat a les necessitats i demanda del mercat, així com la personalització de productes.

dsc_0023

AUTOWARE, Wireless Autonomous, Reliable and Resilient ProductIon Operation Architecture for Cognitive Manufacturing (http://www.autoware-eu.org/), té l’objectiu de desenvolupar solucions tecnològiques basades en la Internet de les Coses (IoT, per les seues sigles en anglés) i els serveis en el núvol que milloren la flexibilitat i productivitat de les fàbriques del futur, a partir de la digitalització dels processos de producció i el desenvolupament de sistemes cognitius capaços d’adaptar el funcionament i producció de les fàbriques.

La participació de la UMH en aquest projecte europeu va a càrrec del laboratori UWICORE de sistemes de comunicacions mòbils i sense fil, integrat en el Departament d’Enginyeria de Comunicacions. Dins del projecte, l’equip d’investigació de la UMH lidera el desenvolupament de les xarxes de comunicacions sense fil industrials que facilitaran la interconnexió entre màquines (inclosos robots mòbils), productes i serveis en el núvol, així com l’intercanvi de dades en temps real per a millorar els processos de presa de decisió, detectar fallades o ineficiències, així com adaptar els processos de producció amb major rapidesa i agilitat. Les investigacions de la UMH se centren en garantir la fiabilitat i baixa latència de les comunicacions sense fil, permetre la connexió sense fil amb robots mòbils i dissenyar protocols capaços de reconfigurar de forma ràpida i eficient les xarxes sense fil industrials davant de canvis en la configuració de la fàbrica.

Segons dades de la Unió Europea, la digitalització de productes i serveis aportarà a la indústria més de 110.000 milions d’euros a l’any a Europa durant els pròxims 5 anys. Només a Alemanya s’espera que la major digitalització de la indústria induïsca al llarg dels pròxims 10 anys un creixement de la productivitat del 8%, un augment de l’ocupació del 6% i un augment dels ingressos d’uns 30.000 milions d’euros a l’any.

La UMH és l’única universitat europea en el consorci AUTOWARE, que està format per un total de 14 empreses i centres d’investigació: SQS, Innovalia, UMH i Tekniker (Espanya); SmartFactory, Fraunhofer i SMC (Alemanya); TTTech (Àustria); Blue Ocean Robotics (Dinamarca); Robovision i Imec (Bèlgica); PWR Pack (Holanda); CNR (Itàlia) i Institut Jozef Stefan (Eslovènia).

Destacats