L’Escola Ginebró de Llinars del Vallès, guanyadora per la Universitat Pompeu Fabra de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx ha estat amfitriona de l’11 al 13 d’abril de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat, la competició d’oratòria més important del sud d’Europa, que organitza la Xarxa Vives des de 2014 (i des de 2005 en la modalitat universitària). L’IES Benigasló, en representació de la Universitat Jaume I (UJI), s’ha enfrontat en el debat final a l’equip de l’Escola Ginebró, que competia per la Universitat Pompeu Fabra i ha sigut el segon qui s’ha proclamat campió. D’altra banda, Eva Busquets, de l’equip guanyador, ha estat nomenada millor oradora. En la present edició, vora 5.000 estudiants de 135 centres docents d’Andorra, Catalunya i País Valencià han debatut sobre el tema “L’humor té límits?” en els més de 200 debats celebrats a les diferents fases classificatòries de les 14 universitats participants.

Equip campió de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat

La participació d’enguany ha experimentat un increment del 30% respecte de l’edició anterior. El perfil majoritari de participants ha estat el d’estudiants de batxillerat, amb un 65% de representació a la Lliga, mentre que un 35% han sigut alumnes de 4t d’ESO. D’altra banda, el 58% de participants han sigut dones.

A la fase final de la competició han arribat 14 centres docents que han competit per les 14 universitats participants. Les semifinals han estat disputades pels equips de l’IES Benigasló de la Vall d’Uixó (Universitat Jaume I), l’Escola Ginebró de Llinars del Vallès (Universitat Pompeu Fabra), l’IES Ramon Muntaner de Figueres (Universitat de Girona) i l’IES Josep Segrelles d’Albaida (Universitat de València).

Acabat el debat final, el president de la Xarxa Vives i rector de la UMH, Jesús Pastor Ciurana, ha presidit l’acte de lliurament de premis, que ha comptat, també, amb l’assistència del president d’Escola Valenciana, Vicent Moreno, la directora del CEFIRE de Plurilingüisme de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana, Margarida Castellano, i el president de l’Associació Cívica per la Llengua “El Tempir”, Josep Enric Escribano.

La Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat de la Xarxa Vives constitueix una activitat formativa que contribueix a la transferència de coneixement entre l’educació secundària i batxillerat i l’educació superior. L’activitat millora les habilitats comunicatives dels participants que es troben en l’etapa formativa i fomenta l’adquisició de competències transversals tan importants per la vida acadèmica i professional futures com són la seguretat, el treball en equip, la creativitat, la documentació, l’anàlisi, la construcció d’un discurs, la planificació i la presa de decisions. És per això que un dels principals valors que els professors perceben a la competició és el de la seua utilitat com a eina d’innovació docent per al desenvolupament personal de l’alumne en l’àmbit del multilingüisme.

A més, la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat proveeix als estudiants preuniversitaris d’un primer contacte amb la universitat i el seu entorn, una experiència única que viuen amb altres participants amb vincles culturals i lingüístics; la competició crea un espai de convivència entre els estudiants que parlen la mateixa llengua i comparteixen cultura.

La Lliga de Debat està organitzada per la Xarxa Vives d’Universitats (i Escola Valenciana en el cas del País del Valencià). Compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Generalitat Valenciana i el Govern d’Andorra. L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, l’Institut d’Estudis Catalans i la Diputació de Barcelona hi col·laboren, a més de diversos ajuntaments com el d’Alacant, Biar, Cheste, l’Hospitalet, Morella, València i Xixona.

Equip subcampió de la Lliga de Debat de Secundària i Batxillerat