El Centre d’Idiomes i la Universitat organitzen el monòleg “Jugada mestra!”, en commemoració de l’Any Pompeu Fabra

El Centre d’Idiomes i el Vicerectorat de Cultura de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx han organitzat el monòleg “Jugada Mestra!”, que interpretarà la Companyia Inútils Mots – Teatre de la Paraula sota la idea, el text i la interpretació d’Òscar Intente i la direcció i col·laboració en el text de Maria Pla. L’activitat, organitzada en commemoració de l’Any Pompeu Fabra, tindrà lloc demà dimecres, 18 de desembre, a les 19:00 hores, a la sala d’actes de l’edifici Quòrum I del campus d’Elx. L’accés és lliure, limitat a l’aforament de la sala.

Un home vestit de tennista de primers de segle XX, amb una raqueta i una pilota a la mà, es dirigeix al públic de la sala. De seguida fa entendre que aquell no és el lloc adequat per a jugar i que ningú no ha de tenir por de ser colpejat per cap pilota, establint una complicitat, des de l’humor, que permeta començar a parlar de l’afició de Fabra per l’esport, i de com, tant en el joc com en la llengua, cal ordenar-se, dotar-se d’unes normes.

Amb aquesta idea de joc, s’anirà introduint la figura del Mestre com l’àrbitre que ha permès jugar en català, seguint tots plegats les mateixes regles, ha fet possible l’ensenyament a l’escola i el cultiu literari i ha afavorit l’ús comú de la llengua del carrer i dels mitjans de comunicació. Això és Fabra: un àrbitre, el geni ordenador de la llengua.

Els testimonis i opinions de personalitats com Josep Pla, Salvador Espriu, Carles Riba, Joan Coromines, Joan Fuster o Pere Quart ajudaran a fer entendre la seua enorme dimensió; la singular, discreta i colossal figura de Fabra, un home que, malgrat assolir un èxit rotund, no va poder gaudir-ne perquè va tenir la dissort d’enfrontar-se, com tants altres, a la fredor de l’exili, però amb la feina feta.