Investigadors de l’Institut de Neurociències de la UMH descriuen un nou marcador diagnòstic de malalts d’Alzheimer

Un grup d’investigadors de l’Institut de Neurociències, centre mixt de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), han descrit un nou marcador diagnòstic per a l’Alzheimer: la presenilina-1. Este treball, titulat “Complejos de Presenilina 1 están aumentados en el líquido cefalorraquídeo de la enfermedad de Alzheimer”, està dirigit per l’investigador de la UMH Javier Sáez Valero i ha sigut publicat en el primer nombre de l’edició digital de la nova revista Acta Neuropathologica Communications.

09-09-13-Equipo Javier Sáez_blog

La presenilina-1 és una proteïna relacionada amb el desenrotllament i progrés de l’Alzheimer, però fins a la data no s’havia pogut demostrar que estiguera present en el líquid cefaloraquidi. Este treball demostra que la presenilina-1 es troba en forma de complexos en el líquid cefaloraquidi humà i de ratolins, i que les quantitats i propietats de dites complexes varien en malalts d’Alzheimer amb la progressió de la malaltia. Actualment, hi ha una busca contínua de nous biomarcadores en el líquid cefaloraquidi per al diagnòstic clínic de malalties neurològiques i per a diagnosticar la malaltia d’Alzheimer en les seues primeres etapes.

Atés que la inhibició de la presenilina i del complex gamma-secretasa, del que forma part, són actuals dianes terapèutiques en el desenvolupament de nous fàrmacs per a l’Alzheimer, els autors de la investigació, Javier Sáez Valero i Mª Salut García Ayllón, es mostren “esperançats” en que este nou marcador tinga utilitat en els assajos clínics amb estos nous fàrmacs.

El grup d’investigació del professor de la UMH Javier Sáez Valero pertany, també, al Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa sobre Malalties Neurodegeneratives (CIBERNED), una iniciativa de l’Institut de Salut Carles III per a millorar en la lluita contres les malalties neurodegeneratives i neurològiques.

En este treball han col·laborat els membres de l’equip del professor de la UMH Javier Sáez, María Letizia Campanari i els doctors de les Unitats d’Investigació i Neurologia de l’Hospital General Universitari d’Elx Mª Salut García Ayllón i Jordi Alom. També, han participat el doctor de l’Institut de Neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona Carlos A. Saura i el responsable del Banc de Teixits de la Fundació CENT Alberto Rave. A nivell internacional, han col·laborat els doctors del Departament de Psiquiatria i Neuroquímica de la Universitat de Göteborg Gunnar Brinkmalm i Kaj Blennow i el doctor Niels Andreasen del Disease Research Center de l’Institut Karolinska d’Estocolm, centres suecs líders en la investigació a Alzheimer Niels Andreasen.

Destacats