Xerrada “Del Ball de Valencians a la Muixeranga”

La Càtedra Anetta Nicoli de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx  i la Regidoria de Festes de l’Ajuntament d’Altea han organitzat la xerrada “Del Ball de Valencians a la Muixeranga”. El membre fundador de la Muixeranga de Pego Saül Ortolà i el membre actiu al món de les muixerangues des de 1999 Salvador Vila impartiran aquesta xerrada demà dijous, 23 de març, a les 20:00 hores, a la Biblioteca Municipal de la Casa de la Cultura d’Altea.

22-03-17-actividad cátedra aneta nicoli

“Del Ball de Valencians a la Muixeranga” és una xerrada sobre l’origen, història i evolució dels darrers anys fins a l’actual expansió de les muixerangues.

Salvador Vila va investigar la intervenció del dolçainer gandià Tomàs Marzal en la commemoració del Bicentenari de la Puríssima Xiqueta a Benissa (1884) i treballa per aclarir la causa de la pervivència dels balls a les festes de Gandia a finals del segle XIX i la seua posterior desaparició. Basat en aquests treballs, va publicar un article amb motiu de la primera Diada Muixeranguera de Gandia. També, és coautor de la comunicació al primer Simposi Casteller “El Moviment de Recuperació de les Muixerangues”.

Ortolà i Vila han investigat junt amb l’historiador i escriptor Joan Bofarull sobre fotos antigues amb muixeranga a la Marina Alta. Als de Pego els ha servit la descoberta d’aquestes imatges per a recuperar figures que antigament es bastien a la comarca veïna. Junt a altres membres de la Muixeranga de Pego des del 2008, també, es dediquen a recórrer les comarques del sud per fer divulgació i difusió del Moviment de Recuperació de les Muixerangues amb xerrades i tallers pràctics a escoles, instituts i associacions culturals o festives.

Per altra banda, en finalitzar la xerrada “Del Ball de Valencians a la Muixeranga” tindrà lloc una demostració d’una construcció humana a la plaça Mestre la Música.