La UMH col·labora en l’exposició literària itinerant “Pedrolo, més enllà dels límits”

El Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària i Extensió Universitària de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx col·labora amb la institució de les Lletres Catalanes i El Tempir d’Elx per a l’organització de l’exposició “Pedrolo, més enllà dels límits”. La mostra estarà oberta al públic fins el 8 de gener de 2019 a l’Espai Cultural Obert (ECO) de l’edifici Arenals del campus d’Elx. L’exposició té un horari de visita de 09:00 a 21:00 hores, excepte divendres a la vesprada, i l’entrada és gratuïta.

El 2018 ha estat declarat Any de Manuel de Pedrolo pel Govern de la Generalitat de Catalunya en el centenari del seu naixement a l’Aranyó (la Segarra) el 1908. És un dels escriptors més prolífics i fecunds de la història de la literatura catalana. Autor de més de 120 obres, va conrear tots els gèneres: teatre, poesia (inclosa la poesia visual), narrativa breu, novel·la (amb més de 70 títols), diaris, articles en premsa. Entre 1963 i 1970, va dirigir la col·lecció de novel·la policíaca La Cua de Palla.

Segons els organitzadors, la seua intenció era normalitzar a tots els nivells la literatura en llengua catalana, la qual cosa volia dir acostar-la a tota mena de lectors. Va experimentar amb totes les possibilitats, des del “negre” a la ciència-ficció, la novel·la eròtica o el teatre de l’absurd. També, per aquest motiu, la seua tasca com a traductor resulta d’una gran importància. De fermes conviccions ideològiques, Manuel de Pedrolo va confegir una obra innovadora, valenta i transgressora que mai no va ajustar-se als cànons establits. Els seus problemes amb la censura van ser greus i constants, i un bon nombre de les seues novel·les van veure la llum amb molts anys de retard.

Tot i mantenir-se força allunyat de la vida pública i dels centres de poder, va ser un autor molt popular. Va rebre una vintena de premis literaris, entre ells el Víctor Català, el Sant Jordi o el Prudenci Bertrana. El 1979, va ser guardonat amb el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes. Sense pretensió d’exhaustivitat, i a banda de les novel·les més conegudes ‒Mecanoscrit del segon origen i Joc brut‒ el corpus pedrolià conté projectes tan ambiciosos com els onze títols del cicle Temps obert, la tetralogia de La terra prohibida i d’altres obres tan importants com Cendra per Martina, Totes les bèsties de càrrega i els reculls de contes Crèdits humans i Trajecte final.

Per aquestes raons, la Institució de les Lletres Catalanes (ILC) ha promogut aquesta exposició literària itinerant a fi de fer conéixer entre el públic la figura i l’obra literària de Manuel de Pedrolo.