Arranca la tercera edició de Via Universitària de la Xarxa Vives

28 octubre 2020

La Xarxa Vives d’Universitats, de la qual forma part la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, ha engegat la tercera edició de Via Universitària: accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2020-2022). Més de 40.000 estudiants van participar en la segona edició del programa, que és un instrument per a la definició de polítiques d’equitat social i de gènere en el sistema universitari.

Fuente: Xarxa Vives.

Entre febrer i març de 2021, les 20 universitats participants adreçaran una enquesta a més de 300.000 estudiants per conèixer les seues condicions de vida, l’entorn socioeconòmic i les expectatives de futur professional. L’estudi s’alinea amb els resultats de l’informe Eurostudent, que agrupa la mateixa informació en relació a 28 països europeus. Com a novetat, en aquesta tercera edició l’enquesta incorporarà qüestions relacionades amb l’impacte de la crisi sanitària en l’accés, l’aprenentatge, les expectatives i els retorns dels estudis universitaris. Després de l’anàlisi de les dades, que conduirà l’equip de recerca, està previst que es publique l’informe de resultats al maig de 2022.

L’equip del programa està construït per sis grups de treball que agrupen més de 70 expertes d’un ampli ventall de disciplines. La direcció científica dona suport al desenvolupament del programa i en l’anàlisi dels resultats, assessora en els aspectes tècnics i estableix contacte amb la resta de col·laboradors. La direcció tècnica elabora els treballs preparatius del programa; del treball de camp; de coordinar l’anàlisi, la difusió i el debat dels resultats; i de valorar noves explotacions de les dades i oportunitats futures del programa. La direcció executiva dona suport a la direcció tècnica en el desenvolupament de les diferents fases de treball, així com en el contacte i coordinació amb les institucions i persones participants en el programa. El consell assessor està format per vicerectors/es d’estudiants, representants d’estudiants i experts/es d’institucions vinculades a l’educació superior; participa en diferents fases del programa, ja siga assessorant sobre l’orientació i el contingut del qüestionari, fins a la formulació de propostes d’anàlisi i debat dels resultats.

L’equip de recerca està format per professorat i personal d’investigació de les universitats, i s’encarrega de l’anàlisi dels resultats de l’enquesta i de la redacció dels continguts de l’informe. Per últim, l’equip tècnic de qualitat està integrat pels responsables de les unitats de qualitat de les universitats i actua com a enllaç del programa a cada institució d’educació superior, de forma que aquestes puguen apropiar-se dels resultats de l’enquesta i incorporar-los als processos de decisió estratègica.

Via Universitària 2020-2022 està liderat per la Xarxa Vives d’Universitats i és l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) qui assumeix la direcció tècnica. El programa, també, compta amb el suport de l’Agència de Qualitat de l’Enseyament Superior d’Andorra (AQUA) i de la Generalitat de Catalunya.