La plataforma NAOsat de l’empresa de la UMH EMXYS, seleccionada en la fase d’estudi per a una missió a un asteroide

L’Agència Espacial Europea ha seleccionat la plataforma NAOsat de l’empresa EMXYS, impulsada pels professors de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx José Antonio Carrasco i Francisco Javier García de Quirós, dins del projecte liderat pel Real Observatori de Bèlgica d’Exploració Geològica d’Asteroides (AGEX). Aquesta empresa, ubicada al Parc Científic de la UMH, és una de les candidates per a realitzar una càrrega de demostració en la Missió d’Impacte en Asteroide (AIM) que, en col·laboració amb la NASA, pretén interceptar l’asteroide “Didymos”, desviar la seua trajectòria i ubicar l’evolució d’aquestos cossos dins de la història del Sistema Solar.

12-11-15-proyecto EMXYS (2)

Els professors del Departament de Ciència de Materials, Òptica i Tecnologia Electrònica de la UMH José Antonio Carrasco i Francisco Javier García de Quirós formen part de l’empresa EMXYS, els nanosatèl·lits dels quals han sigut seleccionats per a l’estudi de la seua posada en òrbita al voltant de l’asteroide per una nau de l’Agència Espacial Europea. Per mitjà d’aquest projecte es pretén estudiar el material de superfície de l’asteroide, la seua gravetat i la seua estructura interna i, a més, desplegar una xarxa de “chipsats” que suren al voltant i en la superfície del mateix.

La finalitat principal de la missió és científica i tractarà d’estudiar les propietats geològiques de l’asteroide doble “Didymos”. Així mateix, la NASA impactarà una nau espacial contra l’asteroide per a estudiar les possibilitats de modificar la seua òrbita amb l’objectiu de protegir la Terra de l’impacte d’asteroides que puguen posar en perill el planeta.

La Missió d’Impacte en Asteroide (Asteroid Impact Mission) de l’Agència Espacial Europea és una iniciativa conjunta amb la NASA, per a investigar la composició i propietats físiques dels Objectes Pròxims a la Terra (Near Earth Objects), a fi de protegir a aquesta de futures col·lisions per mitjà de la desviació d’asteroides que puguen representar perill d’impacte. El Test de ReDirecció de l’Asteroide Doble (Double Asteroid Redirection Test) de la NASA impactarà a gran velocitat sobre el company de “Didymos” amb objectiu de modificar la seua òrbita.

Els asteroides pròxims a la Terra són motiu d’interés a causa del perill potencial de la col·lisió d’un d’ells amb el planeta a mitjà termini. Algunes col·lisions han ocorregut en el passat, com el cas del Riu Tunguska a Sibèria fa 107 anys o el que, s’especula, va acabar amb la vida dels dinosaures fa 65 milions d’anys. Encara que els grans esdeveniments catastròfics ocorren de manera esporàdica, xicotets asteroides com el que va caure en Chelyabisk (Rússia) el 15 de febrer de 2013, no són inusuals i poden produir danys considerables a persones i propietats.

La missió Explorador Geològic d’Asteroides (AGEX) està liderada pel Real Observatori de Bèlgica i en ella participen l’Institut Superior d’Aeronàutica i de l’Espai (França), Antwerp Space (Bèlgica), Asteroid Innitiatives LLC (EE.UU.) i l’empresa ubicada a la UMH EMXYS.

EMXYS és una companyia innovadora que, des del Parc Científic i Empresarial de la UMH, dissenya, desenvolupa i produïx sistemes embeguts per a adquisició de dades i control per a aplicacions espacials amb capacitat per a proveir productes i servicis en investigació i desenvolupament. El prototip NAOsat és una arquitectura modular de nanosatèl·lit per a demostracions científiques i tecnològiques que proporciona una plataforma estàndard per a incorporar de manera senzilla un conjunt de càrregues de pagament en unes quantes badies unides a la plataforma per un únic bus.

L’Agència Espacial Europea és una organització internacional de 22 estats que coordina esforços financers i intel·lectuals per a dur a terme activitats conjuntes relacionades amb l’espai, que van molt més enllà dels objectius de qualsevol dels seus membres.

Destacats