Exposició “Alta Fidelidad”

La Sala Universitas de l’edifici Rectorat i Consell Social del campus d’Elx de la Universitat Miguel Hernández (UMH) exposa fins al 31 de maig la mostra “Alta Fidelitat”, la primera dels col·leccionistes alteans Diego Martínez i Vicen Lloret. Aquesta exposició està organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària i està comissariada per Espai Salmaia d’Altea. Paral·lelament, la UMH exposa la mostra “Mèxic fronterer. Acostament des del fotoperiodisme”, que es podrà visitar, també, fins al 31 de maig a la Sala Grisa, ubicada al mateix edifici. Aquesta exposició, organitzada pel Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària, en col·laboració amb el Vicerectorat de Relacions Internacionals, és del llicenciat en Periodisme per la UMH José Pedro Martínez.

4

“Alta Fidelitat” mostra una xicoteta part de la col·lecció Martínez- Lloret, que coincidix amb el 400 Aniversari de la Carta Pobla d’Altea. Martínez i Lloret han adquirit obres durant tota la seua vida, moguts per la relació d’afectes que han establit amb diferents artistes, les seues obres i els seus imaginaris plàstics. Gran part de la seua col·lecció és l’expressió d’una relació personal i pròxima amb alguns artistes com Juan Olivares, Nico Munuera o Secundino Hernández, en els difícils començaments dins del món de l’art. Artistes que finalment han aconseguit fer-se un buit en el panorama artístic nacional i internacional. Trenta-nou obres en diferents mitjans d’expressió com la pintura, el dibuix i l’escultura d’artistes com Oliver Jonhson, Luis Úrculo, Santiago Ydáñez, Pedro Croft, Nelo Vinuesa, Antonio Fernández Alvira, Inma Femenía, Dis Berlín, Kribi Heral o Juan Carlos Nadal constituïxen la primera mostra pública dels coleccionistes en el context alicantí.

D’una banda, “Mèxic fronterer. Acostament des del fotoperiodisme” presenta dos sèries fotogràfiques realitzades des d’una visió fotoperiodística. D’una part, “La ciutat dels deportats” arreplega diferents retrats i escenes quotidianes relacionades amb la història migrant de les ciutats de Mexicali i Tijuana, a la frontera de Baixa Califòrnia. En elles apareixen diversos protagonistes amb un perfil i bagatge distints, una mostra de la diversitat de perfils que, davall la mirada del reporter, són l’essència de l’actualitat històrica i periodística de la crisi de drets humans que viu Mèxic.

D’una altra part, “Orígens” és un treball documental sobre la vida en La Muntanya de Guerrer, lloc de partida de molts dels migrants que arriben a la frontera de Baixa Califòrnia en el que s’han creat sistemes de seguretat i justícia basats en la cultura dels pobles originaris: les policies comunitàries. La imponent bellesa natural rodeja una història vibrant en què es mantenen vius diversos pobles indígenes que tracten de sobreviure a la desigualtat i la violència de la guerra entre grups de narcotraficants. La regió de La Muntanya, planter de rosella i de les guerrilles d’esquerra més importants de la història mexicana, ho han convertit en un dels llocs més perillosos del continent.

Destacats