Un estudi de la UMH alerta sobre l’ús per part dels xiquets d’esportives amb rodetes

Una investigació del professor de Podologia de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx Roberto Pascual alerta sobre l’ús en l’àmbit escolar, d’esportives amb rodetes o “heelys” a llarg termini, ja que pot ocasionar problemes podològics en els usuaris, provocats pel pes de la sabatilla, l’altura del tacó i la falta de flexibilitat, així com de la propia rodeta i la seua inestabilitat.

06-04-16-estudio podología

L’element més crític d’aquestes sabatilles és l’altura del tacó. La diferència en alguns models d’una sabatilla amb roda o sense roda pot ser de fins a 5 cm. Els estudis científics demostren que quan estem descalços en el sòl, el 75% del pes ho suporta el taló i el 25% l’avantpeu. A mesura que el tacó augmenta, l’avantpeu suporta major càrrega i açò pot tindre conseqüències amb problemes de creixement, malaltia de Freiberg o metatarsalgies, així com un possible acurtament a llarg termini de la cadena muscular posterior i la seua relació amb les talalgies com la malaltia de Sever i interferir en l’evolució natural del peu pla infantil. La comparativa entre el xiquet descalç, calçat amb heelys i calçat amb la roda desplegada reflectix que la càrrega en l’avantpeu augmenta un 20% amb l’ús del calçat respecte al xiquet descalç i fins a un 40% quan el xiquet va calçat amb la roda enfront del xiquet descalç. La sobrecàrrega de l’avantpeu amb l’ús d’heelys és comparable a l’ús de forma constant d’un tacó d’entre 4 i 5 cm.

Aquest trasllat de la càrrega del taló a l’avantpeu suposa una alteració de la propiocepció, informació que rep l’organisme de les terminacions nervioses de la planta del peu. Açò provoca que els ossos del taló es desenvolupen menys i el xiquet tinga un taló estret que, a llarg termini, li pot provocar conseqüències negatives. L’ús d’aquest tipus de calçat, també, altera els paràmetres de pressió sobre el taló. Així mateix, l’altura del tacó pot, a llarg termini, acurtar la musculatura posterior, ja que el xiquet que usa calçat amb rodetes camina d’una forma anòmala. L’acurtament d’aquestos músculs (bessons, solear i isquiotibiales) té relació tant amb el desenvolupament del peu pla com en la influència del seu desenvolupament no fisiològic, principal problema en la podologia infantil, així com problemes d’esquena. Així mateix, les sabatilles amb rodetes pesen el doble que un calçat esportiu normal, la qual cosa provoca un major consum energètic.

Des de fa més de 10 anys, la UMH realitza un programa d’atenció primària de salut podológica en els centres educatius d’infantil i primària de la Comunitat Valenciana, gràcies a un conveni amb la Conselleria d’Educació de la Generalitat Valenciana. Cada any, un equip coordinat pel professor de la UMH Roberto Pascual, junt amb alumnes de 4t curs del Grau en Podologia, realitza revisions a uns 600 xiquets, amb edats compreses entre els 3 i 12 anys. Les revisions es realitzen en centres educatius de municipis com El Campello, Mutxamel o Sant Joan d’Alacant.

En aquest programa de Salut Podológica en centres escolars, el professor de la UMH Roberto Pascual ha observat que més de la mitat dels alumnes presenten dades compatibles amb la normalitat i a més d’un terç d’ells se’ls va recomanar la realització d’una revisió podológica. El 9,1% presentava dades no compatibles amb la normalitat, relacionats principalment amb l’escoliosi, mentres que un 0,5% presentava lesions dèrmiques. Dels escolars a què se’ls va recomanar acudir al podòleg, la majoria era per dades de peu pla no compatibles amb la normalitat: un 40% per prevalença del peu pla infantil, un altre 40% per alteracions en la marxa i l’altre 20% presentava alteracions digitals i possibles asimetries de membres inferiors.

La revisió del calçat mostra que el 83% dels xiquets porta el calçat adequat en funció de la grandària del peu. No obstant això, hi ha una alta incidència de xiquets que acudixen al centre escolar amb calçat específic per a una activitat esportiva. Així, un 62% dels escolars acudixen al centre amb calçat específic per a futbol sala o gespa. Respecte a l’ús de les sabatilles amb roetes, s’ha observat que el 11% de l’alumnat van acudir al centre escolar amb este calçat el dia de la revisió.

Més informació http://www.cgcop.es/index.php/noticias/35-un-estudio-alerta-sobre-el-uso-de-deportivas-con-ruedines

Destacats