Exposició “Cinc Actes”

L’artista alacantí Pablo Bellot exposarà fins al 15 de setembre la mostra d’instal·lacions, vídeos i escultures sonores “Cinc Actes” a la Sala Universitas de l’edifici Rectorat i Consell Social del Campus d’Elx de la Universitat Miguel Hernández (UMH). De forma simultània, el fotògraf Rubén H. Bermúdez exposarà, fins al 15 de setembre, la mostra “I tu, per què ets negre? Diari d’una investigació “a la Sala Gris de l’edifici Rectorat i Consell Social.

DSC_0039

El projecte de Bellot versa sobre la impossibilitat de l’acte comunicatiu. Segons l’artista, la hiperrealitat i l’excés de visualitat proporcionades pels mitjans de comunicació contemporanis plantegen la paradoxa de com és possible fer arribar un missatge enmig de milers de veus. Pablo Bellot planteja en aquest sentit “Cinc Actes”, un projecte expositiu que recull cinc obres de la seva sèrie d’actes de comunicació. ACTE DE COMUNICACIÓ N. 8, N.4, N.1c, N.19 i N. 13 són les cinc propostes que exposarà l’artista, a través d’instal·lacions ceràmiques, vídeos i escultures sonores. Bellot planteja el foc, el vòmit o els senyals de fum com últimes possibilitats de comunicació entre els éssers humans. Segons l’artista, es tracta de comunicacions discontínues, agressives, incompletes o desesperades que ironitzen, amb un caràcter punk, sobre el fracàs de la pròpia funcionalitat comunicativa de l’art contemporani.

Pablo Bellot ha estat guardonat amb la Beca Boomerang I, un projecte realitzat conjuntament entre la Facultat de Belles Arts d’Altea, el Departament d’Art i el Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària de la UMH, amb l’objectiu de reprendre el contacte amb l’estudiantat titulat, donar suport a la seva carrera artística professional i reivindicar la seva producció actual. La Beca Boomerang consisteix en el finançament d’un projecte expositiu seleccionat per convocatòria pública a la qual únicament poden concórrer artistes que han estudiat a la Facultat de Belles Arts d’Altea de la UMH. Bellot pertany a la primera promoció de la Llicenciatura en Belles Arts de la Universitat i “Cinc Actes” n’és el resultat: un projecte realitzat íntegrament al campus d’Altea. En aquest cas, l’artista ha treballat fonamentalment en el Plató de Vídeo, el Taller Ceràmic i en les zones exteriors del campus.

D’altra banda, l’exposició del fotògraf Rubén H. Bermúdez “I tu, per què ets negre? Diari d’una investigació “és la pregunta a la qual ha hagut de contestar Rubén H. Bermúdez tota la vida. A la mostra es recullen imatges produïdes pel mateix fotògraf com instantànies del seu àlbum familiar, que conviuen amb narracions fragmentàries de la seva biografia i imatges de la cultura popular contemporània. Interessat en primera instància per la qüestió de la formació dels trets racials i el perquè de la seua fesomia negra en una família biològica blanca, Bermúdez aviat redirigeix la seva mirada cap a l’imaginari del negre a Espanya. Segons l’artista, a través del plantejament de què la imatge sempre és ideologia, es podran veure nombroses imatges de la cultura popular (des del Cola Cao a Michel Jackson o polítics negres), que parlen del racisme com a element estructural d’una societat blanca heteronormativa occidental.

Rubén H. Bermúdez (Madrid, 1981) treballa com a fotògraf a Barriga Estudio i és professor a l’escola MadPhoto. És autor dels fotollibres “Berlín: Looking for freedom” i de “I tu, per què ets negre?”. Va ser guardonat amb la beca FotoPres i, actualment, també es pot veure al CaixaForum de Barcelona en l’exposició “La nova imatge documental”. Com d’altres fotògrafs i artistes actuals, Rubén H. Bermúdez es planteja l’excés de visualitat en la contemporaneïtat i es posiciona de manera crítica front a les imatges. Per això, l’artista prefereix fer captures de pantalla, apropiar-se d’imatges anònimes o prendre instantànies amb el mòbil abans de plantejar tota la ritualitat fotogràfica de la càmera, el trípode i el focus.

DSC_0044

Destacats