Exposició “Con Tacto. Políticas y poéticas de la tocabilidad”

Noticia, Portada UMH

25 de març 2021

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx exposa la mostra col·lectiva “Con Tacto. Políticas y poéticas de la tocabilidad”. Aquesta exposició, comissariada per la teòrica, creadora i activista Fefa Vila Núñez, estarà oberta al públic fins a l’1 de juny, a la Sala Universitas i a la Sala Gris, les dues situades en l’edifici Rectorat i Consell Social del campus d’Elx.

Fuente: UMH.

Aquest projecte s’emmarca dins del conveni de col·laboració subscrit entre el Vicerectorat de Cultura de la UMH, el Vicerectorat d’Inclusió, Sostenibilitat i Esports de la Universitat i la Generalitat Valenciana, a través de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, per al foment d’activitats en matèria d’igualtat en la diversitat.

La mostra col·lectiva aborda les qüestions del distanciament físic i la “pèrdua del cos” detonats per la pandèmia internacional i reuneix artistes que reflexionen amb les seues obres sobre el contacte i la necessitat de generar noves poètiques, estètiques i vehicles per a redefinir-lo.

María Hamilton (aka Materia Hache) presenta, com a artista-DJ, una invitació a ballar com a fórmula per a la cura, la reflexió i la resistència, mentre que l’artista espanyola establida a Berlín (Alemanya) Marisa Maza aborda les tensions —distancia i proximitat, afirmació i rebuig— entre el gènere i la colonialitat en una videoinstal·lació realitzada a Colòmbia i finançada pel Goethe-Institut d’Alemanya. L’artista dominicana Lizette Nin se centra en la qüestió de la pell i la distància que imposa la racialització sobre els cossos de la població negra antillana i el que oculta la pròpia biografia. El col·lectiu espanyol format per Marta de Gonzalo i Publio Pérez, que treballa des del relat, la cultura popular i la pedagogia crítica, reflexiona sobre el concepte de la netedat.

Així mateix, Floy Krouchi i Fefa Vila s’alien per a plantejar una instal·lació, una evocació sonora que reactive el contacte i el desig col·lectiu per al goig i la revolta. Xoan Anleo, artista i professor de la Universitat de Vigo, presenta per la seua banda una instal·lació sonora, pertanyent al projecte Correspondencias (obert en 1989). D’altra banda, l’artista alacantí i professor de la Universitat Politècnica de València (UPV), Pepe Miralles, que investiga la relació entre art i malaltia, desplegarà en paret la seua obra El libro de los cuidados. A més, el coreògraf i artista barceloní Aimar Pérez Galí exhibeix i ofereix al públic les cartes que va anar escrivint als ballarins amb els quals va treballar i que van morir a causa de la sida. Per a l’artista i professor de la Universitat de Salamanca (USAL), Diego del Pozo, els afectes, la pell i el tacte li serveixen per a tractar en el seu vídeo nocions com el contacte i el contagi. Andrés Senra, artista madrileny, obri el debat sobre la distància i la virtualització del contacte físic per mitjà de les aplicacions sexuals. Finalment, Coco Guzmán intervindrà directament sobre les parets de la Sala Gris, mitjançant un dibuix expandit que aprofundeix en la textura i la tactibilitat com a experiències d’un sentit expandit, queer.

Fruit del conveni entre el Vicerectorat de Cultura, el Vicerectorat d’Inclusió, Sostenibilitat i Esports i la Generalitat Valenciana, s’han dut a terme els projectes culturals comissariats Festa Pagana (Haizea Barcenilla i Garazi Ansa, 2020); Pedagogies Feministes. Altres formes de fer món i Aprenent a ser artistes. Videotutorials feministes (colektivof, 2019); Visualitats Diversals (Belén Romero, 2018); El món esquerrà: Gloria Anzaldúa i la seua galeria de pensament (Rían Lozano, Nina Hoechtl, Julianne Gilland, Coco Gutiérrez-Magallanes, 2018); i A Revolutionary Love (Johanna Caplliure, 2017).

L’espai expositiu tindrà un aforament limitat, s’hauran de respectar les distàncies de seguretat entre persones i s’utilitzarà mascareta en tot moment.

Destacats