Presentació de la biografia de l’empresari, col.leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia

El campus d’Altea de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx acollirà demà dijous, 27 de novembre, la presentació de la biografia de l’empresari, col·leccionista i mecenes Jesús Martínez Guerricabeitia, una obra de més de 400 pàgines que està coordinada pel professor de la Universitat de València José Martín. La presentació de la publicació, titulada “Jesús Martínez Guerricabeitia: coleccionista y mecenas”, estarà dirigida pel catedràtic d’Història de l’Art de la UMH, Kosme de Barañano, i tindrà lloc a les 11:30 hores a l’aula 2 de l’edifici Albir de la Facultat de Belles Arts.

26-11-14-Jesus Martinez Guerricabeitia llibreA la presentació assistiran, també, la vicerectora de Cultura i Extensió Universitària de la UMH, Esther Sitges, el vicerector de Cultura i Igualtat de la Universitat de València, Antonio Ariño, el director d’Activitats del Patronat Martínez Guerricabeitia, José Pedro Martínez, i l’autor de la biografia, el professor José Martín.

Jesús Amor Martínez Guerricabeitia va nàixer a la localitat valenciana de Villar del Arzobispo en 1922. Empresari, col·leccionista i mecenes, va rebre una primera educació del seu pare, miner anarcosindicalista culte que li va transmetre la curiositat intel·lectual que li acompanyà al llarg de tota la vida.

La biografia de Martínez Guerricabeitia reflecteix la personalitat polièdrica de l’empresari valencià, que va donar a sengles institucions la seua col·lecció pictòrica i una extensíssima biblioteca. L’obra està coordinada pel professor de la Universitat de València José Martín Martínez, autor del relat biogràfic que ha volgut centrar en la figura humana i familiar de l’empresari. El llibre va comptar amb la col·laboració de Jesús Huguet, Facundo Tomás, Juan Manuel Bonet i Vicente Navarro de Luján, els quals fan referència al seu llegat artístic i bibliogràfic.

L’obra, també, arreplega els discursos de l’acte acadèmic de lliurament de la Medalla de la Universitat de València, que la institució acadèmica li va concedir en reconeixement del seu mecenatge, en 1977. Altres reconeixements lliurats a Jesús Martínez Guerricabeitia són el de l’Associació Valenciana de Crítics d’Art (1998), el del Consell Valencià de Cultura (2008), el de l’Ajuntament de València (2010) i el del diari Levante-EMV (2013).

La biografia “Jesús Martínez Guerricabeitia: coleccionista y mecenas” es configura com un reconeixement definitiu que rescata la figura d’un valencià generós, que va exercir un paper fonamental dins de l’antifranquisme valencià, mecenes ja en aquell moment del Partit Comunista, per tal de no oblidar la seua activitat, el seu compromís social, polític i cultural i recordar per sempre el seu nom i tot allò que va fer amb la fortaleza d’un lluitador i la inventiva d’un emprenedor nat.

L’obra està editada per la Universitat de València (dins de la col·lecció Paranimf) i per la Conselleria d’Educació, Cultura i Esport, a través de la Biblioteca Valenciana.