Exposició fotogràfica “Mèxic fronterer. Acostament des del fotoperiodisme”

El Vicerectorat de Cultura i Extensió Universitària de la Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx, amb la col·laboració del Vicerectorat de Relacions Internacionals, el Departament de Ciències Socials i Humanes i la Facultat de Ciències Socials i Jurídiques d’Elx, ha organitzat l’exposició del licenciat en Periodisme de la UMH José Pedro Martínez, “Mèxic fronterer. Acostament des del fotoperiodisme”. El rector de la UMH, Jesús Pastor Ciurana, assistirà a la inauguració de la mostra demà dijous, 9 de març, a les 12:30 hores, a la Sala Gris de l’edifici Rectorat i Consell Social del campus d’Elx. La exposició podrà visitar-se fins el 31 de maig.

Segons els organitzadors, en un context social on les polítiques migratòries entre EE.UU. i Mèxic estan de plena actualitat, José Pedro Martínez presenta dues sèries fotogràfiques realitzades des d’una visió fotoperiodística. D’una part, “La ciutat dels deportats” arreplega diferents retrats i escenes quotidianes relacionades amb la història migrant de les ciutats de Mexicali i Tijuana, a la frontera de Baixa Califòrnia. Hi apareixen diversos protagonistes amb un perfil i bagatge diferents, una mostra de la diversitat de perfils que, sota la mirada del reporter, són l’essència de l’actualitat històrica i periodística de la crisi de drets humans que viu Mèxic.

D’una altra part, “Orígens” és un treball documental sobre la vida en La Montaña de Guerrero, lloc de partida de molts dels migrants que arriben a la frontera de Baixa Califòrnia on s’han creat sistemes de seguretat i justícia basats en la cultura dels pobles originaris: les policies comunitàries. La imponent bellesa natural envolta una història vibrant en que es mantenen vius diversos pobles indígenes que tracten de sobreviure a la desigualtat i la violència de la guerra entre grups de narcotraficants. La regió de La Montaña, planter de rosella i de les guerrilles d’esquerra més importants de la història mexicana, l’han convertida en un dels llocs més perillosos del continent.