NEUROTECHEU, un projecte Erasmus+ per a afrontar l’envelliment de la població

Noticia, Portada UMH

17 de juliol 2020

La Universitat Miguel Hernández (UMH) d’Elx ha sigut seleccionada per la Comissió Europea dins de la iniciativa Erasmus+ en el consorci Universitat Europea per al Cervell i la Tecnologia NEUROTECHEU, juntament amb altres 7 centres d’excel·lència com la Universitat d’Oxford (Regne unit) i l’Institut Karolinska (Suècia). L’objectiu és crear un campus interuniversitari d’educació superior sense fronteres per a formar els futurs professionals que hauran d’afrontar el repte de l’envelliment de la població i els trastorns cerebrals i de discapacitat associats.

Fuente: archivo UMH.

El projecte de la UMH està liderat pels investigadors Juana Gallar i Santiago Canals de l’Institut de Neurociències, centre mixt de la UMH i el CSIC, i aglutina professors i investigadors de neurociències i enginyeries, el Servei de Relacions Internacionals i el Vicerectorat de Relacions Internacionals. NEUROTECHEU posarà en marxa un programa de capacitació integral per a estudiants de grau, màster i doctorat, així com de formació continuada que estén les universitats més enllà de les fronteres.

La UMH forma part dels huit socis fundadors europeus d’aquesta aliança, junt amb la Universitat Radboud (Països Baixos), Universitat d’Oxford (Regne Unit), Institut Karolinska (Suècia), Universitat de Bonn (Alemanya), Universitat Bogazici (Turquia), Universitat de Medicina i Farmàcia en Cluj (Romania) i Universitat de Debrecen (Hongria).

NEUROTECHEU compta també amb més de 20 institucions d’investigació i empreses associades. El consorci formarà la nova generació de científics i enginyers multidisciplinaris, amb accés directe a infraestructura d’avantguarda per a la investigació fonamental, translacional i aplicada. L’objectiu és ajudar Europa a abordar el desafiament que suposa l’envelliment de la població.

Segons expliquen els responsables del projecte, els trastorns cerebrals són una de les causes principals de discapacitat i una càrrega important per a la societat. Només a Europa, representa anualment el 24% de totes les malalties, amb un cost d’1,2 milions de vides i uns altres 21 milions de persones amb discapacitat. A més, a Europa la població de majors de 65 anys creix deu vegades més ràpid que la de la resta del món.  En 2050, un de cada quatre europeus tindrà més de 65 anys. Per tant, es preveu que l’impacte social i econòmic dels trastorns cerebrals es dispare significativament en les pròximes dècades a mesura que la població europea envelleix i l’esperança de vida augmenta.

El pla d’acció en la seua primera fase inclou tres grans línies de treball: Campus+, Escola de Graduats i Centre de Formació Permanent. A més de la seua missió educativa, la investigació de NEUROTECH EU facilitarà la innovació tecnològica i social, proporcionarà capacitació professional multidisciplinària i intersectorial a científics i enginyers i promourà l’accés directe a infraestructura d’avantguarda. Es tracta d’un consorci per a convertir Europa en líder mundial en investigació cerebral i neurotecnologia.

Els principis de cooperació de NEUROTECHEU són: crear una estratègia conjunta a llarg termini en neurociències i neurotecnologia per a incrementar la competitivitat europea en educació, investigació, economia i societat; fomentar la mobilitat ininterrompuda d’estudiants i personal per a estudiar, formar, ensenyar, investigar i innovar; crear plans d’estudis flexibles adaptats a les necessitats de cada estudiant que no estiguen limitats per les capacitats institucionals ni per fronteres; cooperació estreta i duradora entre socis per a una xarxa transeuropea d’excel·lència en investigació sobre el cervell i la tecnologia. Des de l’Institut de Neurociències, els investigadors Juana Gallar i Santiago Canals, indiquen que, a més, NEUROTECHEU promourà la identitat europea entre estudiants i investigadors amb experiències multiculturals, multilingües, internacionals i intersectorials en tot el continent.

Les universitats europees són aliances transnacionals d’institucions d’ensenyament universitari de països de la Unió que uneixen les seues forces en pro dels estudiants, els professors i la societat. El pressupost assignat per a les 41 aliances ascendeix a 287 milions d’euros. La Comissió Europea ha presentat la llista de les 24 noves universitats europees (seleccionades d’un total de 62 sol·licituds) que s’afigen a les 17 que van ser triades l’any anterior.

Destacats