Les Universitats Públiques Valencianes exigeixen respecte científic a la definició de valencià en el diccionari de l’AVL

Comunicados UMH

14 febrero 2014

Els rectors de les Universitats públiques valencianes volen mostrar unànimement el seu suport a la definició de valencià apareguda al nou diccionari de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que no fa sinó donar continuïtat a una visió científica d’unitat de la llengua avalada per universitats de tot el món amb estudis de filologia romànica. El portaveu dels rectors valencians i rector de la Universitat Jaume I, Vicent Climent, ha recordat al Consell de la Generalitat Valenciana que «estem construint la Societat del Coneixement i no es pot anar en contra del coneixement, perquè seria tornar a èpoques de foscor i ignorància». Els rectors han fet públic aquest suport a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua desprès que la seua definició valencià haja sigut considerada com no ajustada a l’Estatut per part del Consell Jurídic Consultiu. En aquest sentit, els rectors coincideixen en les declaracions que ha fet el secretari del Consell Valencià de Cultura, Jesús Huguet, qui va destacar que «la ciència, la investigació i la cultura tenen que estar per sobre de discussions purament partidàries».

rectorado.png

Per als màxims representants dels campus valencians, el conflicte que s’ha generat és totalment artificial i estèril, ja que la posició científica és unànime en aquest sentit. A més, els rectors han destacat que aquesta visió dels filòlegs està fins i tot avalada per la Justícia, com reconeixen diferents sentències del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), el Tribunal Suprem i fins i tot el Tribunal Constitucional, on es reitera que el valencià i el català són la mateixa llengua. Al respecte, els rectors consideren que la Generalitat Valenciana està a punt d’eixir de la Constitució en el tema de la llengua al no acceptar la jurisprudència del màxim tribunal.

Per tot això, els rectors demanen un canvi de posicionament del Consell de la Generalitat Valenciana que siga coherent amb els postulats de la ciència i que no s’alimenten més polèmiques que no fan sinó afeblir a la llengua pròpia de tots els valencians i valencianes.